Topic 18: Starter motor.
Tasks:
to learn more about starter
to boost topical vocabulary
to develop lexical skills
Study the following information:
Лексика Перевод Звучание
starter motor электрический стартер
starter solenoid соленоид (тяговое реле)
to spin вращать
to be put into engagement сцепляться
toothed ring зубчатый венец
periphery обод
disengagement gear выключаемая шестерня
to project выдаваться, выступать
moisture влага
to arrange встраивать
driver’s cabin кабина водителя
action действие
to release pressure on the clutch pedal отпустить сцепление
to disengage выключить
direct drive прямая передача
speed скорость
hand brake ручной тормоз
lever рычаг
clutch pedal педаль сцепления
lightly слегка
accelerator pedal педаль газа
to press нажимать
to increase увеличивать
gear shift lever рычаг переключения скоростей

Learning:
alt alt alt

The vehicle’s starting system is composed basically of two components: the electric starter motor and the starter solenoid. As you turn the ignition key to start position, the starter solenoid gets activated, which in turn energizes the starter motor. The starter motor would then spin the engine a few revolutions, allowing the combustion process to begin and the vehicle to start moving. The starter motor is mounted on the left side of the engine. The gear on the starter shaft is so arranged that it can be put into engagement with a toothed ring on the periphery of the flywheel. The starter is only required to work for a few seconds. An automatic disengagement gear is used to put it out of action when the engine is started.

Low Speed. The driver releases the hand brake lever and presses on the clutch pedal in order to disengage the clutch. He moves the gear shift lever to the left and back. It is the low speed position. He releases pressure on the clutch pedal and at the same time presses lightly on the accelerator pedal. Now the car is started. He releases the second speed. Second Speed. The driver released pressure on the accelerator and again disengages the clutch. He moves the gear shift lever through the neutral position. He returns the clutch pedal to its normal position and presses on the accelerator pedal. That is all. He engages the high speed. High Speed. The driver disengages the clutch as before. He pulls the gear shift lever back from the second position and increases the speed of the engine.

Система запуска автомобиля состоит в основном из двух компонентов: стартера и соленоида (тягового реле). Как только вы поворачиваете ключ зажигания в позицию «Старт», соленоид активируется и в ответ пропускает ток через стартер. Стартер затем вращает несколько раз двигатель, позволяя процессу горения начаться, и автомобиль начинает двигаться. Электрический стартер находится с левой стороны двигателя. Шестерня вала стартера расположена так, что она сцепляется с зубчатым венцом маховика. Работа стартера требуется только в течение нескольких секунд. Автоматически выключаемая шестерня применяется для выключения его действия, когда двигатель уже запущен.
Низкая скорость (первая). Водитель выключает ручной тормоз и нажимает на педаль сцепления. Затем он двигает рычаг переключения передач влево и назад. Это положение низкой скорости. Он отпускает сцепление и одновременно слегка нажимает на педаль газа. Теперь автомобиль движется. Он включает вторую скорость.
Вторая скорость. Водитель отпускает давление на педаль газа и снова нажимает на сцепление. Он двигает рычаг переключения передач в нейтральное положение. Затем он возвращает педаль сцепления в нормальное положение и нажимает на педаль газа. Вот и всё. Он достигает высокой скорости.Высокая скорость.Водитель отключает сцепление как и прежде.Он передвигает рычаг переключения передач из второго положения и увеличивает скорость двигателя.


    Adition material

Practice: